Elements of Deep Pink and Berlin Blue
Ingunn Skogholt og Anders Kjellesvik

Kösk, Oslo, 2023
curated by Elna Hagemann


////////////////////////////////////////////

I den mørkeste tida på lenge, der brun politikk og svarte kriger fargelegger verden, trengte vi noe dypt rosa og berlinerblått.
Store norske leksikon: Rosa symboliserer følsomhet, men også manglende realitetsorientering. Blått symboliserer stabilitet, men også indre ro eller stillstand.
Gi meg et rom hvor jeg kan ta med alt alvoret og bli møtt med følsomhet. Et sted hvor tanker om kaos og konflikt overvinnes av stabil indre stillstand. Og ikke minst; gi meg noen øyeblikk av total mangel på realitetsorientering!
Kanskje er det et eskapistisk og egoistisk ønske, men allikevel ganske nødvendig.
I arbeidene til Ingunn Skogholt og Anders Kjellesvik er det rom for øyeblikk av fortapelse i noe som er alvorlig, men på samme tid åpent og omsorgsfullt. Det inviteres inn i indre, rotete rom og ut i frosne blå landskap; begge deler med en visuell lekenhet og styrke som gir klarhet og varme til trøtte tanker og kalde kropper.
Begge kunstnerne jobber abstrakt med lag på lag av materialer og farger som skaper lag på lag av både overflater og mening. Og det og noe rogivende og tilfredsstillende i bare å lese om, se på og forstå hvilke metoder og teknikker disse to kunstnerne benytter seg av:
Kjellesvik og Skogholt tar i sine collager utgangspunkt i eget fotografisk materiale som de bearbeider videre. Kjellesvik jobber i sine bilder med rastrering, som overføres til lerret gjennom pigmenttrykk. I maleriene hans bearbeides lerretene gjennom monotypi (manuelt press, plast og plexiplater), airbrush og påføring av akrylfarge, pigmenter og bindemiddel.
For Skogholt fungerer produksjonen av collager som et avbrekk for å jobbe mer spontant og intuitivt i periodene mellom hver store billedvev hun lager. Vevene er laget i ull, lin, bomull og syntetisk materiale og produsert i uendelige timer av ro og stillstand. Så, som et ankerpunkt i denne utstillingen, henger den blå veven “Elements of Passion 2". Eller, henger den kanskje der som en banner, et rop uten ord, etter det tålmodige pågangsmotet vi alle trenger nå.
- Elna Hagemann

////////////////////////////////////////////

In the darkest time in a long while, where brown politics and black wars color the world, we needed something deep pink and Berlin blue.

The Great Norwegian Encyclopedia: Pink symbolizes sensitivity, but also a lack of reality orientation. Blue symbolizes stability, but also inner calm or stagnation.
Give me a room where I can bring all the seriousness and be met with sensitivity. A place where thoughts of chaos and conflict are overcome by stable inner stillness. And above all; give me moments of total lack of reality orientation!

Perhaps this is an escapist and selfish desire, but nonetheless quite necessary.

In the works of Ingunn Skogholt and Anders Kjellesvik, there is space for moments of immersion in something serious, yet at the same time open and caring. It invites us into inner, chaotic spaces and out into frozen blue landscapes; both infused with a visual playfulness and strength that brings clarity and warmth to tired minds and cold bodies.

Both artists work abstractly with layers of materials and colors that create layers of both surface and meaning. There is something soothing and satisfying in simply reading about, looking at, and understanding the methods and techniques these two artists employ:

Kjellesvik and Skogholt start with their own photographic material in their collages, which they further develop. Kjellesvik works with rasterization in his images, transferred to canvas through pigment printing. In his paintings, the canvases are processed using monotype (manual pressing, plastic, and plexiglass plates), airbrush, and application of acrylic paint, pigments, and binders.

For Skogholt, the production of collages serves as a break to work more spontaneously and intuitively during the periods between each large tapestry she creates. The tapestries are made from wool, linen, cotton, and synthetic materials, produced over countless hours of calm and stillness. Then, as an anchor point in this exhibition, the blue tapestry "Elements of Passion 2" hangs. Or perhaps it hangs there like a banner, a wordless cry, for the patient courage we all need right now.

- Elna Hagemann (translated from Norwegian)
Back to Top